Bagaimana Pengatur Tekanan Beroperasi

Alatur Tekanan Gas ( Gas Pressure Regulator)
Alatur tekanan gas direka untuk mengawal tekanan gas hilir (downstream) ,akibat dari perubahan aliran gas, atau  keadaan tekanan hulu. Idealnya, mereka menyekat aliran dari sisi (atau masukkan) tekanan hulu untuk menyeimbangkan apa tekanan (outlet) gas hilir yang seharusnya.

Jika perkakas gas menerima terlalu banyak kerana terlalu besar tekanan gas, akan berlaku overfire[1]. Dan jika berlaku sebaliknya, ia di namakan underfire [2].

Elemen Alatur Tekanan Gas
Sebuah pengatur dikendalikan langsung dapat ditakrifkan sebagai setiap injap mandiri dan kombinasi aktuator. Semua regulator mempunyai tiga unsur penting iaitu



  • Loading element - spring
  • Measuring element - diaphragm
  • Restricting element - valve seat
Operasi Alatur Tekanan Gas
Jika diafragma berada dalam keseimbangan, kekuatan tekanan hilir di bahagian bawah diafragma sama dengan kekuatan tekanan berat atau tekanan spring pada permukaan atas diafragma. Dengan memvariasikan ketegangan spring, tekanan hilir atau outlet dapat dikawal.


Ketika tekanan hilir (di bawah diafragma) turun di bawah setpoint, pegas diafragma bergerak ke bawah dan menyebabkan injap terbuka dan membuat lubang (orifis) yang lebih luas. Pembukaan injap yang lebih luas, penurunan tekanan di injap berkurang dan tekanan hiliran akan kembali ke tahap asalnya.


Contohnya, jika anda menghidupkan burner dari berbagai dapur gas, tekanan hilir regulator akan menurun sedikit dan halaju aliran mula meningkat. Penurunan tekanan akan menggerakkan diafragma ke bawah, membiarkan lebih banyak gas mengalir. Aliran gas akan terus meningkat sehingga tekanan pada bahagian bawah diafragma dan pada ketegangan spring itu seimbang. Proses pengesanan dan pampasan oleh regulator terjadi setiap kali ada perubahan laju dalam aliran.


1. overfire - perkakas gas mengambil lebih banyak bahan bakar dari apa yang di perlukan
2. underfire - perkakas gas tidak akan menghasilkan panas yang cukup untuk beroperasi secara ekonomi dan tidak akan memenuhi standard rekaan. 

0 Comments