Kepakaran Bukan Tiket Untuk Jenayah


PONTIAN - Kepakaran satu sindiket memasang dan mengubahsuai alat pemindahan gas di sebuah gudang terbiar terbongkar apabila premis di Kampung Jeram Batu, Pekan Nenas, di sini, di serbu pihak berkuasa semalam.
Difahamkan, sindiket itu menjadikan gudang berkenaan sebagai tempat memindahkan gas daripada tabung subsidi seberat 14 kilogram (kg) untuk kegunaan domestik kepada tabung gas 50 kg yang di jual kepada pihak industri sejak hampir 5 bulan lalu.
Dalam serbuan kira - kira jam 11.30 pagi, sebanyak 725 tong gas 14 kg dirampas dengan 127 masih berisi mankala 222 tong lagi ialah tong gas kegunaan industri dengan 85 darinya telah di isi dengan gas bagi diedarkan kepada pembeli di sekitar negeri ini.
Difahamkan juga, menerusi kegiatan haram berkenaan, kumpulan terbabit mampu mengaut keuntungan antara RM50 - RM60 bagi sebuah tong gas untuk industri dengan harga pasaran antara RM130 - RM150 bagi sebuah tong.
Sumber - Harian Metro, 2 Oktober



Kepakaran dalam sesuatu bidang bukanlah tiket untuk bebas melakukan jenayah. Kegiatan haram seperti ini perlu di elak supaya tidak mendatangkan masalah di kemudian hari kelak. Kemahiran dan kepakaran yang di pelajari hendaklah di gunakan di saluran yang betul.

0 Comments